Flipped Classroom, TICTAC

Què és Flipped Classroom?

Aquests últims dies he descobert un nou mètode de fer les classes (almenys és nou per a mi) que, literalment, posa del revés l’organització temporal d’una classe tradicional. M’ha cridat molt l’atenció i us el vull explicar perquè si no el coneixíeu el pugueu posar en pràctica o començar-vos a informar sobre com funciona. És una manera de fer la classe diferent, divertida, interessant i motivadora tant per alumnes com pels mestres.

No sé vosaltres, però jo estic cansada de començar les classes obrint el llibre per la pàgina dos mil, continuar corregint les activitats del dia anterior, explicar la lliçó d’avui i posar deures. De què serveixen els deures a casa si estan sols i no tenen ningú que els ajudi? Al meu entendre, els deures els han d’ajudar a assolir els conceptes i objectius de la matèria que es donen a classe, però en realitat el que sovint aconsegueixen és que l’estudiant es frustri sol a casa per no poder avançar. Així doncs, el Flipped Classroom ens dóna una solució a tots aquests entrebancs.

Flipped

Què és Flipped Classroom?

El Flipped Classroom és un model pedagògic que consisteix en traslladar “l’explicació de la lliçó” fora de l’aula aprofitant les noves tecnologies i utilitzar el temps de classe per a realitzar activitats i resoldre dubtes amb l’acompanyament del mestre.

D’aquesta manera optimitzem el temps que passem amb els nostres alumnes i l’aprofitem des del minut zero. A més, aquest temps que guanyem ens ajuda a convertir la classe en un espai on compartir coneixements i dubtes no només entre els alumnes, sinó també amb el mestre.

Exigeix una actitud activa per part de l’alumnat, un compromís i implicació per ambdues parts que no ens exigeix una educació tradicional, on el mestre és el centre de l’aprenentatge i a l’alumne se li demana una actitud passiva a l’aula, on només ha d’escoltar i realitzar les tasques que se li proposin.

Com traslladem “l’explicació de la lliçó” fora de l’aula?

Les lliçons les dóna el mestre en formats de vídeos curts, de com a màxim deu minuts, que els infants hauran de TREBALLAR des de casa. No es tracta només de mirar el vídeo, sinó de prendre apunts i realitzar les activitats que se li demanin com poden ser: buscar informació, buscar fotografies, preguntar als pares o realitzar alguna altra activitat més pautada, però que no requereixi de l’explicació del mestre.

I doncs, què fem a classe?

El fet que portin la lliçó treballada de casa ens permet alliberar tot el temps de classe per realitzar activitats que facilitin la participació de tots els infants en un aprenentatge actiu que assolirem a partir de preguntes, dubtes, debats i activitats aplicades que ens permetin fomentar la comunicació, l’exploració, la recerca, l’autonomia, la consciència i l’aplicació d’idees.

L’organització del temps és completament diferent. Començarem amb una breu introducció on donarem l’oportunitat als alumnes d’expressar els seus dubtes i consultes sobre el vídeo que han treballat a casa. Aquest espai hauria de durar entre 5 i 15 minuts, de manera que ens queda tota la resta de la hora per treballar el concepte amb el mestre com a guia. 

Quin és el rol de cadascú?

Utilitzant aquest mètode és l’alumne qui pren el control, es responsabilitza i s’implica activament del seu propi procés d’aprenentatge. El mestre s’ha d’assegurar de posar tots els recursos disponibles i necessaris per al seu desenvolupament al seu abast i es converteix en un guia i moderador. El mestre proposa activitats, resol els dubtes i redirigeix les exploracions dels alumnes.

Així doncs, aquest mètode respecta el ritme d’aprenentatge de cada alumne, els permet avançar al seu ritme i assolir els conceptes d’una manera més ferma, ja que l’aprenentatge serà més vivencial i personal. 

Atenció a la diversitat

Amb aquest mètode és més fàcil per al mestre oferir una atenció més personalitzada i individual adaptada a cada alumne i a les seves necessitats específiques, ja que disposa de tot el temps que dura la sessió per resoldre els dubtes que els hagin sorgit a casa i/o que puguin anar sorgint durant la sessió mentre duen a terme les activitats proposades. 

Inconvenients i possibles solucions

El fet d’haver d’editar vídeos amb les lliçons comporta una càrrega de feina addicional per al docent, ja que implica una preparació, gravació i edició del vídeo o del material.  Tanmateix, cada vegada hi ha més docents que utilitzen aquesta eina, podem reutilitzar els canals d’altres docents i youtube està saturat de vídeos que ens podrien ajudar a preparar aquestes lliçons externes a l’escola. Si es vol es pot fer!

És possible que alguns alumnes no preparin els vídeos a casa per diverses raons: mandra, passotisme, manca d’una connexió a internet o d’un dispositiu adequat per poder-ho fer, manca d’implicació dels pares… Si això passés sovint hauríem d’actuar amb imaginació i, potser, podríem habilitar un espai dins l’entorn escolar on els infants puguin accedir per a poder realitzar aquesta tasca prèvia a la classe. 

Així doncs, acabo aquest post amb el desig que tots vosaltres compartiu les vostres experiències amb aquesta metodologia docent si les teniu i, els que no les tenim, ens animem a posar-la en pràctica!

Articles consultats:

Anuncis

2 pensaments sobre “Què és Flipped Classroom?”

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s