10 idees clau, Escola del Futur

10 idees clau per construir l’escola del futur

Tots sabem que el model d’escola tradicional té data de caducitat. No podem continuar gaire més temps aplicant aquest model a les nostres aules perquè cada cop té menys sentit i cada cop és més feixuc. L’escola ha de ser una eina social per continuar creixent i desenvolupant-nos i, actualment, l’escola està molt desfasada en comparació amb la societat. Ha arribat el moment de canviar i no podem obviar-ho o girar-nos d’esquena a l’evidència.

En definitiva, estem vivint encara en l’escola del passat i hem de començar a construir seriosament l’escola del futur. Fa temps que hi ha moviments i corrents pedagògiques innovadores que ho intenten i hi ha algun centre educatiu que actua de conillet d’índies per començar amb el canvi. Però encara ara el més comú és abandonar els llibres de text per passar a utilitzar fitxes. Perdoneu-me però aquest no és el canvi que necessita l’escola del futur.

Així doncs, avui vull fer un recull de 10 idees clau que jo crec que han de ser les imprescindibles per dur a terme aquest canvi educatiu que necessita l’escola del futur.

10ideesclau_escola_futur

  1. PAPER ACTIU DE L’ALUMNE: l’escola del futur necessita alumnes actius, desperts i amb ganes d’aprendre significativament per mitjà d’experiències i vivències en primera persona que els permetin desenvolupar-se completament seguint el seu propi ritme d’aprenentatge. No podem pretendre que l’alumne continuï seient darrera un pupitre i sigui un subjecte secundari del procés d’aprenentatge. L’alumne ha de ser el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge i convertir-se en el líder i responsable del seu desenvolupament.
  2. CANVI DE ROL DEL MESTRE: El mestre s’ha de convertir en el guia, moderador de debats i opinions, procurador de les eines necessàries pel correcte desenvolupament dels seus alumnes. En definitiva, ha de fer un pas enrere i col·locar-se en una segona posició en el procés d’ensenyament-aprenentatge, abandonant el lideratge i cedint la primera posició a l’alumne.
  3. FOMENTAR L’APRENENTATGE SIGNIFICATIU: entenem per aprenentatge significatiu aquell que adquirim a partir de les pròpies experiències i vivències i que, a més, ens motiva i resulta pràctic. No puc concebre un centre educatiu que no tingui en compte l’experiència personal de cada alumne o que no concebi l’educació com un procés d’aprenentatge vivencial.
  4. POTENCIAR EL TREBALL COL·LABORATIU I INTERDISCIPLINARI: per construir una escola d’on sorgeixin ciutadans capaços de treballar en equip (no en grup) i col·laborar hem de posar-ho en pràctica des de l’escola. Vivim en una societat on se’ns demana constantment que sapiguem treballar en equip, col·laborar amb els companys de feina, coordinar-nos amb gent que potser no arribem mai a veure en persona, etc. No podem demanar tot això al món laboral i no treballar-ho fins que hi ets.
  5. INNOVACIÓ I INCORPORACIÓ DE NOVES TECNOLOGIES: Cada cop és més evident que hem de deixar que les TIC entrin a l’aula i les ocupin de manera permanent. No podem continuar donant-los l’esquena o utilitzant-les únicament de suport a l’aprenentatge.
  6. POTENCIAR EL TREBALL EN XARXA: Les xarxes estan a l’ordre del dia i el treball en xarxa és cada cop més comú i necessari per a tots nosaltres. Hem de començar a utilitzar-lo des de l’escola primària. Podem crear un blog on penjar els treballs, un campus virtual intern del centre, un Moodle, etc. Utilitzem la imaginació, que tenim moltes possibilitats!
  7. FOMENTAR LES AULES ACTIVES I PARTICIPATIVES: Si concebem l’educació com un procés d’aprenentatge significatiu i volem que els nostres alumnes tinguin un paper actiu i participin, els haurem de proposar activitats que ens ho permetin. Hauran de ser activitats interdisciplinàries, col·laboratives, cooperatives, vivencials, significatives…
  8. POTENCIAR LA PARTICIPACIÓ DE LES FAMÍLIES: La participació de les famílies és un aspecte clau en l’educació de qualsevol infant. És per això que no entenc una escola del futur sense la participació de tota la comunitat educativa perquè, com diu aquell vell proverbi africà: “Cal tota la tribu per educar un infant”.
  9. ACTUALITZACIÓ DEL SISTEMA D’AVALUACIÓ: Hem d’actualitzar un sistema d’avaluació en què es mesura a tots els infants amb el mateix sistema. El sistema actual vol “fabricar” ciutadans model i rebutjar els que no encaixin amb els estàndards que demana el govern. Hem d’avaluar els infants en funció dels seus interessos i capacitats, no en funció d’estàndards preestablerts.
  10. FLEXIBILITZAR EL RITME DE TREBALL, ELS HORARIS I EL CONTINGUT: Si organitzem els alumnes en equips diferenciats podem permetre’ls que s’organitzin el temps de treball com creguin convenient. D’aquesta manera els estem donant l’oportunitat de decidir per ells mateixos i de responsabilitzar-se del seu propi procés d’aprenentatge. Aquí és on el mestre entra en acció com a guia, conseller i moderador. Haurà de redirigir les idees o decisions dels equips de treball.

Conferència TED: “No soy un 7”

En aquesta conferència, Sofia Camussi ens posa com a exemple la seva pròpia experiència a l’escola i la de la seva amiga de la infància. Ens fa entendre que cal una reforma del sistema educatiu i, especialment, del model d’avaluació que existeix actualment. 

Conclusions

Hem de començar a mirar-nos seriosament la possibilitat de dur a terme una reforma educativa a nivell mundial que ens permeti avaluar els nostres alumnes en funció de les seves capacitats, que ens permeti crear ciutadans responsables, conscients de les seves possibilitats i capacitats, crítics amb tot allò que els envolta i competents en la seva societat. No podem continuar educant els nostres infants com van ser educats els nostres avis, perquè no vivim com vivien els nostres avis.

A tall de resum, les característiques principals d’aquesta reforma haurien de ser el canvi de rols del mestre i l’alumne (traspàs de protagonisme), la necessitat de potenciar els alumnes actius i participatius, així com també afavorir la participació de les famílies, l’avaluació continuada i personalitzada i els aprenentatges significatius.

evaluacion-justa

Anuncis

2 pensaments sobre “10 idees clau per construir l’escola del futur”

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s