10 idees clau, Escola del Futur, Gamificació, General, Què és?, TICTAC

10 coses que has de saber sobre la GAMIFICACIÓ

Fa dies que tinc ganes de fer una entrada sobre la Gamificació i per fi he tingut un moment per fer-la. Aquests dies també ha sortit el concepte al màster i he decidit que ja era hora de treure-la a la llum! Així doncs, comencem amb el més bàsic, què és? Què entenem per Gamificació?

Què és la GAMIFICACIÓ?

En primer lloc, hem de saber de què estem parlant. La gamificació és un mètode d’ensenyament i aprenentatge que consisteix en utilitzar mètodes lúdics que s’empren en els jocs per a dur a terme activitats d’aprenentatge que proporcionin experiències gratificants als estudiants que les duguin a terme.

Amb aquesta metodologia es busca que els estudiants (siguin de l’edat que siguin) no vegin el procés d’aprenentatge com un procés gris, costós, difícil i avorrit, sinó com un procés motivador, entretingut i ple de curiositats i coses noves que els incentivin a continuar aprenent i preguntant. Es busca que l’estudiant visqui el procés d’aprenentatge com una experiència plaent.

Així doncs, un cop tenim una lleugera idea del que és la gamificació, podem començar a definir-la amb 10 idees clau sobre el concepte que ens definiran i concretaran què és i què no és la gamificació.

10 idees clau sobre la GAMIFICACIÓ de les aules

  1. No consisteix en aplicar les mecàniques de joc, sinó en fer viure experiències d’aprenentatge gratificants.
  2. No hem d’utilitzar la tecnologia necessàriament. Hem de decidir quina serà la funció de la tecnologia en el nostre procés d’ensenyament i aprenentatge abans de començar. Pot ser que sigui només l’aparador de la feina feta, pot ser que l’utilitzem per dur a terme alguna activitat o pot ser que no la necessitem en cap moment.
  3. No cal utilitzar totes les mecàniques del joc tal com les entenem. És a dir, que no cal utilitzar puntuacions o medalles, per exemple. Hem de provar-ho abans i descobrir si eliminant algun tràmit l’experiència que nosaltres busquem millora.
  4. No es tracta de plantejar un joc de taula als nostres alumnes sense cap sentit sinó de ser capaços de crear una història significativa per als nostres alumnes i en relació a l’objectiu que volem aconseguir. Per això, abans de proposar res hem de respondre les preguntes, quin objectiu vull aconseguir? Quines mecàniques puc utilitzar i quina dinàmica o experiència vull que visquin els infants mentre desenvolupen l’activitat?
  5. El joc i la seva mecànica no és el centre del procés, sinó l’últim recurs. Ja que el que és realment important és la dinàmica, l’objectiu i l’experiència.
  6. Les dinàmiques i mecàniques de joc s’aprenen jugant. Així que ja no teniu excusa!
  7. Els jocs de rol tenen moltes possibilitats. Podem adaptar-los a qualsevol objectiu i tenen una infinitat de mecàniques senzilles adaptables a totes les dinàmiques i experiències que vulguem crear. A més, ens donen la llibertat absoluta a l’hora de crear la història que més s’ajusti als nostres objectius.
  8. El mestre és l’encarregat de dirigir, guiar, mediar i proposar alternatives. No és el centre del procés d’ensenyament i aprenentatge i no és l’encarregat de transmetre els coneixements.
  9. L’alumne no és un subjectiu passiu, ans al contrari. Es converteix en un subjecte actiu, protagonista i responsable del seu propi procés d’aprenentatge que el mestre s’encarregarà de convertir en una experiència agradable i gratificant.
  10. Gamificar no ha de ser una activitat puntual, sinó un procés de transformació educativa.

cube-play-colorful-eye-numbers-51361

Jocs de Taula que s’han de conèixer:

  • Catan i Carcassone: dos jocs clàssics i plens de possibilitats educatives. El primer consisteix en gestionar els recursos que et donen les terres per continuar eixamplant-les i guanyar més punts. El segon, és un joc d’estratègia en què has d’anar construint el mapa a poc a poc durant la partida i anar col·locant ciutadans en punts estratègics que t’hauran d’anar donant punts.
  • Illa Prohibida: en aquest cas parlem d’un joc cooperatiu en què tots els jugadors pertanyen al mateix equip i han de jugar junts per aconseguir l’objectiu comú.
  • TimeLine: aconsegueix convertir un concepte tant complex com és la història i totes les dates que l’acompanyen en una simple línia temporal que vas construint a mesura que surten les cartes. Senzill i motivador.
  • Dixit: si el que volem és narrar històries aquest és el nostre model de joc perfecte. Consisteix en escoltar la història que un dels jugadors, el narrador, s’està inventant amb una de les seves cartes (que tu no veus) i escollir-ne una de les que tens tu que pugui il·lustrar la història narrada.
  • Ciudadelas: un altre clàssic dels jocs de taula en què cada torn tens un personatge amb unes habilitats diferents. El teu objectiu serà aconseguir diners per construir edificis a la teva ciutat i tenir més punts i més ràpid que els teus companys.
  • The Island: aquest és un joc poc conegut, però amb un gran potencial. Es tracta de col·locar ninots del teu color que porten el nombre de punts que valen escrits a sota. El teu objectiu serà portar-los de l’illa, que s’enfonsa, a terra ferma, abans que l’illa exploti. Però compte! Pel camí el teus companys poden fer que una balena et trenqui la barca o que un tauró es mengi els nàufrags. És tot el contrari a un joc cooperatiu.
  • Cacao: també és un joc poc conegut, però molt interessant. Podríem dir que és una fusió entre el gran Carcassonne i el clàssic Catan. Té les losetes del Carcassonne i els recursos del Catan, però a més a més, és un univers tancat on tot el que fas té sentit, però només allà dins!

Bé, hi ha infinitat de jocs més però per conèixer-los tots el que heu de fer és anar i jugar-hi!

Per altra banda, m’agradaria recomanar-vos també el CLASSCRAFT. És un joc online inventat per un professor canadenc i pensat especialment per a dur a terme en una aula. Investigueu-lo! Val la pena.

 

Per acabar, m’agradaria que també miréssiu aquest vídeo on l’Oriol Ripoll, llicenciat en magisteri per la Universitat Ramon Llull i especialista en jocs, fa una ponència on ens explica amb tot luxe de detalls què és i què no és la gamificació. És un dels documents de referència que he utilitzat per a fer aquesta entrada.

 

Articles i vídeos consultats
Gamificació i aprenentatge, un nou paradigma.
Conferència - Gamificar l'aula: fer viure l'aprenentatge com un joc
Què és la Gamificació?
Article d'Oriol Ripoll
Una opció de futur cada vegada més present. 
Anuncis

4 pensaments sobre “10 coses que has de saber sobre la GAMIFICACIÓ”

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s