Escola del Futur, Gamificació, Mites i Llegendes

Juguem a rol?

Malgrat la mala premsa que han tingut els Jocs de Rol a la nostra societat, són una gran eina educativa que ens permetran treballar conceptes significatius a través d’una metodologia activa amb els nostres alumnes. Sabem que els Jocs de Rol no han gaudit de gaire bona fama a la nostra societat a causa d’un succés poc afortunat dels anys 90 , conegut com a “Crim del Rol” atribuït erròniament a la pràctica d’aquesta activitat lúdica, malgrat no mantenia cap relació. Tot i així, avui en dia existeixen estudis que defensen que els Jocs de Rol poden esdevenir una eina educativa molt potent i jo, em basaré en aquesta teoria.

En una entrada anterior vam parlar de les semblances i diferències existents entre els Jocs de Rol i els Jocs de Rols. Podeu recuperar-la en aquest enllaç abans de continuar.

QUÈ APORTA EL JOC DE ROL A L’EDUCACIÓ?

què són els jocs de

En base a l’anterior infografia, desenvoluparem tots els avantatges que ens aporten els Jocs de Rol a l’aula.

  1. CREATIVITAT I IMAGINACIÓ: Els Jocs de Rol no tenen una escenografia física predeterminada, és a dir, no tenen un taulell o unes figures concretes, cadascú és lliure de crear o utilitzar el taulell i les figures de personatge que més li agradin o que millor s’adaptin a les seves intencions, desitjos i objectius. Existeixen jocs o històries creades apunt per a ser jugades, però res no ens impedeix crear-ne de noves, inclús, sobre la marxa. Per aquest motiu, els jugadors hauran d’imaginar-se tot el que els envolta en tot moment. Serà el narrador o director de joc l’encarregat de descriure i presentar tot el que els jugadors necessitin per crear-se una imatge prou complexa i fidel de l’escena o situació en la que es troben els seus personatges.
  2. EMPATIA, TOLERÀNCIA I SOCIALITZACIÓ: Quan juguem a un Joc de Rol adoptem un personatge amb unes característiques físiques i personals que poden ser completament diferents de les nostres. Quan dic que adoptem vull dir que hem de parlar i actuar exactament com ho faria el nostre personatge. Hem de pensar què faria ell en cada situació que se’ns presenti, què opinaria al respecte, com se sentiria i, fins i tot, què li passaria pel cap. Hem d’aprendre a conviure amb el nostre personatge, malgrat sigui totalment antagònic a la teva personalitat.
  3. TREBALL EN EQUIP: Els jugadors hauran de consultar-se, debatre, discutir i decidir en equip quina serà la solució o mesura que prendran en cada situació que se’ls hi presenti. Tots formen part d’un mateix equip amb un (o diversos) objectiu comú i hauran de treballar conjuntament per assolir-lo. Si mai algú pren una decisió unilateral sense consensuar amb els companys, pot ser que aquesta tingui un efecte negatiu en l’avenç de tot l’equip.
  4. PRESA DE DECISIONS: És evident, sabent que cadascú haurà de prendre les seves pròpies decisions en funció dels interessos i desitjos del seu personatge tenint en compte, a més a més, els interessos de tot l’equip.
  5. APRENENTATGE ACTIU: El Joc de Rol ens obre les portes d’un aprenentatge vital i significatiu per als nostres alumnes en tant que els proporciona situacions i objectius assolibles en un entorn lúdic que els anima i motiva a superar-se.
  6. EXPERIÈNCIES DE VIDA: Relacionat amb el concepte anterior, en un Joc de Rol, com en la vida real, aprenem de les males decisions o de les males idees. És a dir, si en una situació anterior similar a la que se’ns presenta ara, vam prendre una decisió de la qual en vam patir les conseqüències, en aquesta nova edició no voldrem repetir l’experiència i buscarem una altra solució. A més, moltes de les situacions en les que ens trobarem en un Joc de Rol seran molt similars a les que ens podrem trobar a la nostra vida diària, tenint en compte que el director de joc és lliure per presentar la situació que desitgi.
  7. CÀLCUL MENTAL, PROBABILITAT I ESTADÍSTICA: Sabem que els Jocs de Rol estan basats en sistemes estadístics i de probabilitats en base a daus de 20 o de 10 els més comuns. Així doncs, cada vegada que un jugador vol dur a terme qualsevol acció, haurà de tirar els daus i sumar el nombre que mostren a l’increment de característica del seu personatge que necessiti en cada situació. D’aquesta manera, el càlcul mental és inherent al Joc de Rol i es requereix contínuament.

Espero que aquest petit article us serveixi almenys a un de vosaltres per introduir el món del rol a les vostres aules o, almenys, per plantejar-vos-ho! Gràcies per haver arribat fins aquí.

Webgrafia consultada:

Anuncis

Un pensament sobre “Juguem a rol?”

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s