Eines Docents, General

10 idees per al primer dia de classe!

blur-child-classroom-256468

Per a molts, el primer dia de classe és un dels més durs de tot el curs. Sovint no li donem la importància que es mereix i acabem fent sempre el mateix… Doncs en aquest article proposo diferents activitats, jocs o tasques que es poden fer durant el primer o primers dies de classe i que no deixaran indiferent a ningú!

1. Presenta’t!

Sempre volem conèixer els nostres alumnes, però poques vegades els deixem que ens coneguin a nosaltres. Si volem mantenir una relació de proximitat amb els nostres alumnes és importants presentar-nos, no només com a mestres i les nostres expectatives del curs, sinó també a nivell més personal, amb les dades que creguem convenients.

Ho podem fer a través d’una presentació en Prezi, Power Point, Canva, etc.

2. L’estiu en tres objectes

Un gran tòpic del primer dia de classe és establir un torn de paraula amb l’objectiu que els infants expliquin el seu estiu. Per no fer-ho sempre igual i fer-los pensar un xic, si no els hi vam demanar a final del curs passat (pel motiu que sigui, no sempre és possible!) podem demanar-los que portin per demà tres objectes que representin el seu estiu i que ens expliquin per què han portat cadascun d’aquests tres objectes. Per donar-los una idea del que volem podem fer-ho nosaltres! T’atreveixes?

3.Recordem/aprenem els noms!

Si ja ens coneixem de l’any anterior, podem limitar-nos a recordar els nostres nom i a explicar-nos l’estiu. Però si no ens coneixem, és important tenir presents alguns jocs de coneixença:

Pilota xafardera:

Ens col·loquem tots en una rotllana, dempeus, el primer alumne (pot ser el mestre) es presenta dient el seu nom i alguna cosa o característica que el defineixi (hobbie, menjar preferit, color preferit, etc.). Acte seguit li passarà la pilota a un company dient el seu nom (si no el sap li haurà de preguntar) i ell seurà a terra. Així podrem identificar clarament els que falten per presentar-se.

La volta dels noms:

En la rotllana que queda podem començar una nova dinàmica per aprendre’ns els noms que consisteix en què el primer diu: “Bon dia, em dic Marc” i el següent dirà “Hola, em dic Paula i ell es diu Marc” i així successivament. Sereu capaços de fer la volta sencera sense haver de parar ni un moment?

Qui falta?

El mestre demanarà que tots els alumnes es distribueixin per l’aula. Un cop estiguin tots repartits hauran de tancar els ulls i el mestre tocarà el cap d’un dels infants, que haurà de sortir de l’aula en silenci. Un cop aquest alumne hagi marxat, els companys, ja amb els ulls oberts, hauran d’endevinar qui falta.

4. Posa’ls al dia

Un cop acabades les presentacions podem avançar-los com pretenem portar el curs. Quina dinàmica de treball tindrem (grups cooperatius? projectes? llibre?), presentar-los l’horari d’assignatures, els mestres que tindran, entre d’altres possibles informacions que creguis convenient. També podem obrir un torn de preguntes i dubtes.

5. Núvol de paraules

Es tracta de crear un núvol de paraules amb paraules que ens defineixin (menjar preferit, característiques, personalitat, llocs preferits, viatges, música, esports, etc.). Al núvol li podem donar la forma que vulguem i el podem fer a mà o mitjançant aquesta aplicació gratuïta. Aquestes creacions les podem utilitzar per decorar la classe o les carpetes, arxivadors…

Aquesta és el meu núvol de paraules!

Word Art.png

 

6. El penya-segat:

Es tracta d’un joc cooperatiu i de treball en equip. Per a aquest joc, el mestre haurà de pintar una línia al terra que travessi l’aula de punta a punta (amb celo gruixut, per exemple) i els demanarà als nens/es que es posin a sobre en fila. A continuació, els explicarà que es troben a dalt de tot d’un penya-segat molt alt i que tenen un barranc amb aigua al fons a banda i banda, per tant, no els convé treure els peus de la línia o quedaran eliminats (si voleu fer-ho més interessant, podeu dir-los també que estan agafats tots amb una corda invisible i que si un cau pel barranc cauran tots…) i tenen un encanteri que els impedeix parlar! Per tant, en fila, lligats entre ells, muts i sense poder sortir de la línia.  

Un cop posats en situació, el/la mestre/a demanarà als alumnes que s’ordenin de més alt a més baix seguint les instruccions que els ha donat prèviament. S’hauran d’ajudar entre ells per poder moure’s per la línia sense sortir-se’n i sense llençar a cap dels seus companys al buit.

També els podem demanar que s’ordenin de més gran a més petit (per data de naixement) o dels que viuen més a prop de l’escola als que hi viuen més lluny (aquest és per a experts), etc.

7. Creem les normes de l’aula

Una tasca imprescindible per a l’inici del curs escolar és la presentació de les normes de l’aula als alumnes. Jo us proposo que les construïu i redacteu entre tots per tal de fer-les més realistes i properes als alumnes.

La meva proposta per a crear-les és a través dels post-its. Es tracta d’enganxar post-its amb diferents respostes a certes preguntes preparades prèviament al voltant de l’aula i demanar als alumnes que passegin i se’ls llegeixin tots. Un cop se’ls hagin llegit, el/la mestre/a farà una pregunta i els alumnes s’hauran de col·locar davant del post-it que creguin que conté la resposta correcta. Una bona manera de justificar les respostes és demanant a un alumne (no necessàriament el que ha triat la resposta correcta) que expliqui el motiu pel qual ha triat aquella resposta. D’aquesta manera podrem anar redactant les normes de l’aula entre tots.

8. Establir els objectius del curs i/o personals

Per començar el curs és important tenir un objectiu a llarg termini que ens permeti saber cap a on anem. D’aquesta manera, els nostres alumnes podran orientar els seus esforços en una direcció concreta. Una bona manera de fer-ho és posar-los en comú amb tota la classe i plasmar-los en un mural o cartell que quedi visible a l’aula durant tot el curs. A més, si s’escau, es poden establir objectius personals de cara a final de trimestre o final de curs que es poden desar en un sobre (podem fer un mural amb un sobre per cada alumne amb els objectius personals, allà hi podem anar registrant també els avenços que ha anat fent al llarg del curs).

9. Repassar el curs passat amb un concurs

Però fem-ho, si us plau, de manera divertida! No cal començar el curs amb un examen de coneixements previs avorrit i sense suc ni significat que, a més a més, quedarà al calaix del mestre fins al juny. Fem-ho a través d’un Kahoot!, (podeu consultar aquest article si encara no coneixeu aquesta eina i aquest altre si encara no l’heu utilitzat mai!) per exemple. Podem organitzar un concurs de coneixements a títol individual (o per grups, si tenim pensat treballar en grups cooperatius) i instaurar-lo com a tradició per a preparar una prova avaluativa, per avaluar els coneixements assolits en finalitzar un projecte, etc.

10. Dóna’ls 10 min

No esgotis tot el temps que tingueu. Procura deixar-los deu minuts per explicar-se anècdotes de l’estiu, jugar a jocs de taula i relaxar-se per començar el curs amb bon peu!

child-creativity-education-97064

 

 

I fins aquí les meves propostes! I vosaltres, què feu els primers dies de classe?

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s