Eines Docents, Escola del Futur, General, Què és?

Kaizen: construcció d’hàbits a la japonesa

Quantes vegades t’has proposat tornar al gimnàs, aprendre un idioma o menjar millor? No és cap secret el fet que sovint ens proposem objectius que se’ns acaben fent una muntanya impossible d’escalar. No trobem el moment de començar els nous projectes o canvis d’hàbits i, si ho fem, ho deixem a mitges. On està l’error?

Som massa exigents i tenim pressa. No pensem en el que el nostre cos necessita i volem passar de 0 a 100 en un sol dia obtenint resultats desastrosos que ens desmotiven i augmenten les possibilitats que llencem la tovallola.

En aquesta entrada us parlaré del mètode Kaizen, un mètode de motivació molt popular al Japó que m’ha cridat molt l’atenció, no només per aplicar-lo a la meva vida diària, sinó també per portar a l’aula.

Què és Kaizen?

El mètode Kaizen, també conegut com la “regla del minut”, és una tècnica japonesa que ens proposa adquirir un hàbit nou realitzant una determinada tasca durant un sol minut al dia, cada dia a la mateixa hora. 

Aprendre coses noves o adquirir nous hàbits requereix concentració i energia i no sol funcionar si volem fer-ho de cop. El mètode, desenvolupat pel japonès Masaaki Imai, té com a objectiu principal assolir un canvi de comportament o hàbit de manera esglaonada i sense suposar un gran esforç si l’adoptem com a filosofia de vida.

En què consisteix?

Com ja he dit abans, la tècnica consisteix en dedicar un sol minut al dia a la tasca que més et costi realitzar o que desitgis millorar amb una sola condició: que la realitzis sempre a la mateixa hora.

Un minut al dia i per sempre? No!

crayons-1209804_1920.jpgL’objectiu és que l’estudiant, o la persona en qüestió, interioritzi la tasca. En el cas d’un estudiant aquesta tasca pot ser, per exemple, repassar o estudiar els continguts de l’àrea de matemàtiques durant un minut al dia. Amb el pas dels dies, arribarà el moment en què l’estudiant ho farà de forma automàtica i autònoma. En aquest moment, podem augmentar el temps establert a cinc minuts, més endavant a deu, i així progressivament. D’aquesta manera, l’alumne anirà interioritzant la rutina i no li suposarà un esforç inassolible.

Com ho portem a l’aula?

Un cop coneixem la tècnica, se’ns acudeixen mil i una idees per portar-lo a l’aula. A continuació en descric breument unes quantes i adjunto un vídeo on s’exemplifica la tècnica del Kaizen a l’educació. Espero que us serveixin!

  1. Realitzar 20 operacions matemàtiques en un minut. (Adaptades al nivell i edat dels alumnes, també es pot reduir o augmentar el nombre d’operacions)
  2. Llegir en silenci. (Podem començar durant un minut al primer trimestre i anar-ho allargant fins arribar a 30 minuts a final de curs)
  3. Escriure i classificar paraules agudes, planes i esdrúixoles. (O amb altres característiques ortogràfiques en funció del nivell o de les necessitats del grup-classe)
  4. Preparar tot el material necessari i endreçar el calaix en menys d’un minut.
  5. Fer una llista de coses que he après avui.
  6. Etc.

Ara només et queda posar-ho en pràctica a la teva aula i explicar-nos l’experiència als comentaris!

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s